Station Leeuwarden 1905Op zijn 20e, een jaar na zijn huwelijk met Frederieke Piersma in 1905, is hij bij de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen in dienst getreden als leerling-machinist. Hij is tot aan zijn pensionering zijn werkgever trouw gebleven en werkte daar 37 jaar. Hij begon bij het spoor in de buurt waar hij woonde, in Leeuwarden. Het is nog niet te zeggen hoe lang zijn opleiding duurde maar een schatting van 1 jaar en 4 maanden komt in de buurt.

Station HeerlenEen jaar na zijn vaste aanstelling in 1906 overlijdt zijn vrouw in november 1907. Drie maanden later huwt hij met Hiltje Rauwerda. Sake werkte een groot deel van zijn carrière bij de SS in Leeuwarden. Hij wordt daar bevorderd van leerling-machinist tot ondermachinist en schopt het tot machinist der 2e klasse. Na ongeveer 12 jaar, hij was toen 33 jaar, zond zijn werkgever hem naar Limburg. Een bevordering tot Opzichter-machinist maakte dat Sake in Heerlen werd geposteerd. Daar heeft hij ongeveer anderhalf jaar gediend.

Station VenloJe mag veronderstellen dat hij in Venlo kennis heeft gekregen aan zijn derde echtgenote, Anna (Mien) Keijsers. Zij zorgde al voor de kinderen en zij zijn in 1928 getrouwd.

Depôt Hoofddorp 1935

Kort daarna verhuisde het span naar Hoofddorp omdat Sake werd bevorderd tot Onder-depôtchef. Twee jaar later kon hij zijn spullen weer pakken en een tewerkstelling als Opzichter-machinist (was dat een promotie of demotie) deed hem verhuizen naar Zutphen. Dat duurde een jaar of twee want een andere functie, nu weer als Onder-depôtchef liet hem op 52-jarige leeftijd weer verhuizen naar Heerlen. Dat was in of rond 1937. Daar woonde en werkte hij tot kort voor het begin van de oorlog. In maart 1940 was hij aangesteld als Onder-depôtchef in Zutphen. Een jaar later werd hij Werkmeester der eerste klasse en weer een half jaar later werd hij Werktuigkundige. In die hoedanigheid is hij op zijn 57e in Zutphen met pensioen gegaan.

Woonplaats:

Leeuwarden 1885-1918
Heerlen 1918-1920
Venlo 1920-1928
Hoofddorp 1928-1933
Zutphen 1933-1937
Heerlen 1937-1940
Zutphen 1940-1945
Haarlem 1945-1952
de NS 7002 en een NS 2931 voor de locloods van Hoofddorp op 28 december van 1935. Uiterst links de aftakking van het spoor richting Leiden.
de NS 7002 en een NS 2931 voor de locloods van Hoofddorp op 28 december van 1935. Uiterst links de aftakking van het spoor richting Leiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

wp-puzzle.com logo